Star Trek Online | Darmowa Gra
Przekrocz „ostateczną granicę” kosmosu i odważnie krocz tam, gdzie nie dotarł jeszcze nikt inny! Dołącz do eventu House Shattered i odbierz unikalne kody! Star Trek Online to doskonała gra dla miłośników kosmicznej eksploracji, widowiskowych bitew z użyciem kolorowych laserów i torped, oraz świata przedstawionego w filmach czy serialach. Sama konstrukcja fabuły przypomina zresztą przygody z telewizji – kolejne misje są niejako kolejnymi „odcinkami” sezonu, który poświęcony jest danemu konfliktowi wśród gwiazd.
Dołącz do eventu House Shattered, dla naszych użytkowników przygotowaliśmy dwa pakiety promocyjne. Pierwszy to 50 kodów upoważniających do odebrania Klingon Elite Force Starter Pack, który znajdziecie tutaj, drugi to 5 unikalnych Dahar Master Faction Pack - wejdź na stronę promocji i odbierz kod – kto pierwszy ten lepszy!
Ulubione misje możemy też rozgrywać ponownie, na przykład w celu zdobycie unikalnych przedmiotów wynikających z nagród. Rozgrywka jest dwupoziomowa: przez większość czasu będziemy sterować naszym statkiem i zwiedzać kolejne układy gwiezdne, a niekiedy zejdziemy na powierzchnie planet, by rozwiązać trudną sytuację.
Swoją kosmiczną przygodę zaczynamy od stworzenia postaci. W pierwszej kolejności wybieramy frakcję, która zadecyduje m.in. o początkowej linii fabularnej, kosmetycznych różnicach jak kolory i dźwięki interfejsu czy efekty transportera, a przede wszystkim o statkach, którymi będziemy mogli pokierować. Drugim wyborem jest płeć i rasa – warto pamiętać, że niektóre rasy są unikalne dla poszczególnych frakcji, więc w szeregach dyplomatycznej z natury Gwiezdnej Floty (Starfleet) nie utworzymy wojowniczych Klingonów, a wybierając Dominium nie uświadczymy tam Romulan z drugiego końca galaktyki. Każda z frakcji daje jednak możliwość wybrania rasy „kosmity” (Alien), którą możemy dowolnie modyfikować na poziomie wizualnym i stworzyć odpowiadającą nam postać.
Gra daje możliwość wyboru jednej z trzech karier – inżyniera (Engineering), naukowca (Science) czy oficera taktycznego (Tactical), które są lokalnym odpowiednikiem klas postaci, jednak w odróżnieniu od większości gier RPG nie definiują silnie naszej postaci. Zawarunkują one o kilku unikalnych umiejętnościach dostępnych w kosmosie i na ziemi, jednak znakomita większość z nich będzie definiowana przez naszą załogę i wybrany statek. Nic więc nie stoi na przeszkodzie, aby nasz wojowniczy kapitan zasiadł za sterami drugiego Voyagera badającego galaktykę, a ktoś wzorowany na Jeanie-Lucu Picardzie ostatecznie pokierował czymś szybszym, zwinniejszym i bardziej zabójczym niż ciężki krążownik. W miarę postępów w rozgrywce będziemy otrzymywać punkty umiejętności, które rozdysponujemy w trzech drzewkach związanych z trzema wspomnianymi karierami, jednak nie mamy obowiązku wydawać punktów w karierze, którą wybieramy na początku.
Po wybraniu kariery pozostaje nam jedynie dopasować wygląd swojej postaci. Opcji wizualnych jest naprawdę sporo, szczególnie jeśli skorzystamy z zakładki ustawień zaawansowanych (Advanced). Znajdziemy tam wszystko począwszy od kolorów skóry i fryzury, przez kilkadziesiąt suwaków określających drobne detale poszczególnych części ciała, a skończywszy na ozdobach naszego munduru. Jeśli podczas zabawy suwakami przypadkiem stworzymy coś wynaturzonego, poszczególne ustawienia możemy łatwo przywrócić do wartości domyślnych (Reset), lub po prostu przejść do ustawień podstawowych (Basic) i wybrać opcje proponowane przez grę. Gdy zakończymy tworzenie postaci, nadamy jej imię i ochrzcimy nasz pierwszy statek, nasze wybory zatwierdzimy przyciskiem (Engage!).
Fabularyzowany samouczek, choć różny w zależności od wybranej przez nas frakcji, przedstawi nam podstawowe zasady poruszania się, walki, oraz wchodzenia w interakcję [F] z postaciami i obiektami w grze (w przypadku tych pierwszych będzie to znacznik nad głową, a dla tych drugich złota poświata). Nasze obecne misje i cele wyświetlone są w obszarze z prawej strony ekranu, tuż pod mini-mapą, na której zaznaczone będą obszary, do których należy się udać aby realizować kolejne części zadania. Możemy również posłużyć się kompasem na górze ekranu, lub wykorzystać nasz trikorder [V], aby przeskanować obszar i dowiedzieć się, w którą stronę należy iść, bądź biec za pomocą [Shift].
W pewnym momencie samouczka przyjdzie nam zmierzyć się z wrogami. Aby zaatakować, możemy kliknąć [PPM] na przeciwniku, bądź wybrać umiejętność bezpośrednio z paska w dolnej części ekranu lub za pomocą skrótów klawiszowych – [1] dla podstawowego trybu strzału, [2] dla alternatywnego. Jeśli mamy ochotę na więcej akcji, możemy zmienić [B] nasz tryb celowania, w którym poszczególne tryby to odpowiednio [LPM] i [PPM]. Podczas walki możemy również kucnąć [C], aby zmniejszyć otrzymywane obrażenia dystansowe (lecz zwiększyć obrażenia wręcz), oraz wykorzystać tryb celowania [X], który spowolni naszą postać, ale zwiększy zadawane obrażenia. Jeśli przyjdzie nam zmienić broń, ekran wyposażenia znajdziemy pod [U], natomiast całość ekwipunku pod [I].
Warto w tym miejscu jeszcze wspomnieć o flankowaniu oraz zaawansowanych opcjach walki. Zachodzenie przeciwników od tyłu bądź boku przełoży się na większe obrażenia (należy pamiętać, że przeciwnicy również dostaną taki bonus, jeśli pokażemy im plecy). Wszystkie „naziemne” rodzaje broni, a także niektóre umiejętności wynikające z zestawów klasowych (Kits, Kit Modules) posiadają w ramach strzału alternatywnego możliwość odsłonięcia przeciwnika (Expose) lub wykorzystania jego słabości (Exploit). Wykorzystanie drugiego rodzaju ataku na odsłoniętym przeciwniku pozwoli nam maksymalnie szybko rozprawić się z większością przeciwników.
Porażka w walce na podstawowym poziomie trudności nie wiąże się z żadnymi konsekwencjami poza utratą czasu, ponieważ odrodzimy się w ostatnim punkcie kontrolnym misji. Jeśli gramy na wyższych poziomach trudności, które możemy wybrać z menu misji [J], nasz „poległy” kapitan może nabawić się rozmaitych urazów (Injuries), które utrudniają rozgrywkę i mogą być usunięte tylko za pomocą specjalnych przedmiotów regenerujących (Minor/Major/Critical Regenerator), bądź w sekcjach medycznych niektórych baz gwiezdnych.
W miarę postępów w rozgrywce, do naszej załogi będą dołączali kolejni oficerowie pokładowi (Bridge Officers), którzy podobnie jak nasza postać podążają jedną z trzech podstawowych karier. Oficerowie taktyczni oznaczeni są kolorem czerwonym, inżynierowie żółtym, a naukowcy niebieskim, a każdy statek posiada określoną ilość i rodzaj stanowisk, do których możemy przypisać naszą załogę. W Star Trek Online istnieją setki statków – przykładowo, krążowniki w rodzaju legendarnego Enterprise mają więcej „żółtych” stanowisk, co umożliwi nam pełniejsze wykorzystanie potencjału naszych inżynierów. Niektóre statki posiadają także stanowiska uniwersalne, dostępne dla oficerów o dowolnej karierze, a także stanowiska hybrydowe, związane z zaawansowanymi karierami dostępnymi na późnym etapie rozgrywki. Zarządzanie załogą odbywa się z poziomu zakładki (Stations) na ekranie wyposażenia.
Niezależnie od tego, czy stanęliśmy po stronie Zjednoczonej Federacji Planet czy Imperium Klingońskiego, w kosmicznej marynarce obowiązuje wojskowa hierarchia. Zdobywanie punktów ekspertyzy (Expertise), które gromadzimy równolegle z klasycznymi punktami doświadczenie (Experience Points), pozwoli nam awansować oficerów na kolejne rangi, a w konsekwencji da im dostęp do potężniejszych umiejętności. Każdy oficer maksymalnej rangi może mieć cztery aktywne umiejętności kosmiczne i cztery naziemne, lecz to, ile z nich będziemy mogli aktualnie wykorzystać zależy od stanowiska, w jakim go posadzimy. Przykładowo, wspomniany Enterprise ma „żółte” inżynierskie stanowisko rangi Commander, co pozwala wykorzystać wszystkie cztery umiejętności, ale „niebieskie” stanowisko naukowe ma jedynie rangę Lieutenant, co da dostęp tylko do dwóch pierwszych umiejętności postaci, nawet jeśli nasz naukowiec ma maksymalną rangę. Kluczem do sukcesu jest więc wybranie takiego statku i skompletowanie takiej załogi, aby być przygotowanym na każdą ewentualność. Nasi oficerowie pokładowe mogą nabywać nowe umiejętności dzięki podręcznikom treningowym (Training Manuals) dostępnym w niektórych bazach kosmicznych u odpowiednich postaci niezależnych (Bridge Officer Trainer).
Wszystkie aktualne umiejętności, będące sumą umiejętności naszego kapitana, załogi, oraz ewentualnych specyficznych cech statku czy jego wyposażenia, znajdziemy w panelu umiejętności [P], z którego możemy przeciągać je na dolny pasek. W pewnym momencie może okazać się, że mamy zbyt wiele przydatnych opcji – wtedy ikonką z prawej strony paska umiejętności możemy otworzyć kolejne, odpowiednio wszystko poukładać i posługiwać się nimi za pomocą skrótów [Ctrl], [Alt] czy [Shift] wraz z odpowiednim klawiszem liczbowym.
Gdy wreszcie zasiądziemy za sterami naszego statku, w dolnej części ekranu pojawią się dodatkowe informacje poza naszym paskiem umiejętności. Z interfejsu odczytamy zarówno stan kadłuba (hull), tarcz (shields), a także ich rozłożenie wokół naszego statku. Kliknięcie [LPM] na sylwetkę wymusi równomierne rozłożenie tarcz, natomiast strzałki wokół sylwetki pozwolą wzmocnić jedną ze stron kosztem innych, co bywa przydatne podczas manewrowania pomiędzy przeciwnikami. Poznamy także status energetyczny poszczególnych podsystemów i ustawimy bądź wyłączymy tryb automatycznego strzelania klikając [PPM] na poszczególnych rodzajach uzbrojenia. Tych jest bardzo wiele – od skoncentrowanych laserowych wiązek czy ciężkich armat do wyrzutni torped czy min zbliżeniowych, których efektywność zwiększymy specjalnymi umiejętnościami naszych oficerów.
Strzelanie z podstawowego typu uzbrojenia odbywa się za pomocą klawisza [Spacja], a torpedę – jeśli nie ustawiliśmy strzelania automatycznego – wystrzelimy dzięki skrótowi [Ctrl+Spacja]. Bardzo istotnym elementem wpływającym na nasze opcje w walce jest uzbrojenie naszego statku, które możemy umieszczać na dziobie bądź rufie. Przykładowo, zwyczajna broń laserowa posiada kąt ostrzału 250 stopni, więc jeśli zamontujemy ją z obu stron statku, będziemy mogli ustawić się bokiem do przeciwnika i ostrzeliwać go jednocześnie z przodu i z tyłu. Z kolei wyrzutnie torped pozwolą nam zaatakować przeciwników w kącie 90 stopni przed nami, więc podczas walki będziemy mieli okazję wykazać się taktycznym manewrowaniem.
W walce warto pamiętać o tym, które z tarcz wroga zostały zredukowane to zera, na przykład po zmiękczeniu ich regularnym ostrzałem, i oddać salwę torped prosto w kadłub, aby zmaksymalizować uszkodzenia. Oczywiście przeciwnicy nie pozostaną bezczynni, więc może zdarzyć się, że nasz statek zniknie w widowiskowym wybuchu – podobnie jak w przypadku walki naziemnej, wyższe poziomy trudności mogą zaowocować trwałymi uszkodzeniami które naprawiamy komponentami (Minor/Major/Critical Components), a także konsultacją z mechanikami w niektórych bazach gwiezdnych. Naszą prędkość zwiększymy [E] bądź zmniejszymy [Q], możemy się również zatrzymać lub wznowić ruch dzięki [R]. Poza walką, przejście w tryb pełnej prędkości impulsowej [Shift+R] znacząco przyspieszy eksplorację, która odbywa się na tej samej zasadzie co odkrywanie na powierzchniach planet. W przestrzeni kosmicznej działa też znane nam już skanowanie [V], które wskaże nam ukryte zasoby – możliwe do zdobycia po wykonaniu prostej mini-gierki w dopasowywanie fal.
Podstawowe mechanizmy opisane do tej pory będą towarzyszyć nam przez całą grę, jednak do wielu bardziej zaawansowanych otrzymamy dostęp na wyższych poziomach. Przykładowo, po awansie na 3. poziom odblokujemy kooperacyjne misje grupowe, a chwilę później, bo na poziomie 5., tryb PvP umożliwiający starcia między graczami. Miłośnikom mikrozarządzania spodoba się system oficerów dyżurnych dostępny od 11. poziomu postaci (Duty Officers – kategoria odmienna od Bridge Officers), dzięki którym możemy uzyskiwać drobne bonusy dla naszego statku. Możemy ich również wysyłać na misje ze zróżnicowanym czasem trwania, od kilkunastu minut do kilkudziesięciu godzin, które pozostają aktywne nawet po wyłączeniu gry i zapewnią nam dopływ punktów doświadczenia i surowców.
Po osiągnięciu 15. poziomu, zasoby wykorzystamy w systemie tworzenia przedmiotów (Research and Development), na który składa się 10 dyscyplin – od broni laserowych i naziemnych aż po tarcze i produkcję unikalnych podręczników treningowych. Zamiast więc czekać na lepsze wyposażenie dla kapitana czy statku, możemy sami zainteresować się jego wyprodukowaniem. Unikalne wyposażenie, a nawet całe zestawy zapewniające dodatkowe bonusy, będziemy mogli również otrzymać inwestując w system reputacji (Reputation System), reprezentującym pomniejsze frakcje w świecie gry. Ten system z kolei jest dostępny od 50. poziomu postaci. Począwszy od 51. poziomu, zyskamy nowe możliwości rozwoju naszego kapitana w postaci zestawu specjalistycznych drzewek umiejętności (Captain Specialization), które zapewnią nam ciekawe zdolności pasywne i aktywne pozwalające dodatkowo zoptymalizować lub po prostu urozmaicić rozgrywkę. System admiralicji (Admirality, dostępny na poziomie 52.) jest systemem podobnym do oficerów dyżurnych, jednak na misje będziemy wysyłać już całe statki odblokowywane w formie kart. W jednym i w drugim przypadku gra zaprezentuje procentowe szanse powodzenia, wraz z możliwością osiągnięcia krytycznego sukcesu (Critical Success) czy porażki (Critical Failure).
Oto kilka rad, które przydadzą ci się na początku:
- Ze względu na swój staż, gra posiada naprawdę dużo rozmaitych systemów i opcji, jednak nie musimy się za bardzo martwić, że coś przeoczymy. Nowe opcje wprowadzane są stopniowo, w miarę zdobywania poziomów i postępów w misjach fabularnych. Na początku więc najlepiej trzymać się wyznaczonej ścieżki,
- W grze istnieje sześć frakcji warunkujących początek gry, lecz tylko dwa stronnictwa, które w dużej mierze decydują o dostępnym nam statkac. Frakcje Starfleet, TOS Starfleet i Discovery Starfleet przynależą do stronnictwa Gwiezdnej Floty, a frakcja Klingońskich Sił Obronnych (Klingon Defense Force) stanowi stronnictwo o tej samej nazwie. Pozostałe dwie frakcje, czyli Romulan Republic i Dominion mają możliwość nieodwracalnego wyboru stronnictwa podczas rozgrywania jednej ze swoich misji fabularnych,
- Więc wybierzmy po prostu postać, jaką chcemy odegrać. Znaczna większość naszych umiejętności jest zależna od załogi, statku i ewentualnego specjalnego ekwipunku, więc początkowy wybór nie jest kluczowy,
- Dostęp do nowych statków, oraz możliwość darmowego ich otrzymania dostaniemy wraz z awansem na kolejne poziomy postaci (10., 20., 30., 40. oraz 50.). Udajmy się więc wtedy do naszej rodzimej bazy gwiezdnej i w porcie (Shipyard) porozmawiajmy z odpowiednim NPC. Kilka razy w roku organizowane są również eventy, które po wykonaniu specjalnych misji pozwalają odblokować darmowe statki,
- Szczególnej uwadze poświęćmy zasobowi zwanemu dilithium – fioletowe kryształy, które zdobywamy między innymi podczas misji kooperacyjnych czy w wyniku działań oficerów dyżurnych. Dilithium należy poddać rafinacji (Refine), co możemy uczynić jednym kliknięciem w odpowiedniej zakładce naszego ekwipunku. Dziennie możemy przetworzyć do 8000 jednostek tego zasobu,
- Wirtualną walutą wykorzystywaną do mikrotransakcji jest tutaj Zen. Nie otrzymujemy jej podczas rozgrywki, więc jedynymi możliwościami jest zakupienie jej za prawdziwe pieniądze, bądź wymienienie przetworzonego dilithium w panelu Dilithium Exchange, dostępnego z rozwijanego menu pod mini-mapą.
- Jeśli zdecydujemy się na zakupy w C-Store w grze, najlepszym wydatkiem będzie zdecydowanie nowy statek, który podoba nam się pod względem wizualnym bądź odpowiada naszemu stylowi grania. Nowy statek to nie tylko nowy pojazd do latania, ale zwykle też nowy statek w systemie admiralicji, unikalna konsola czy cecha, którą możemy wykorzystać w innych statku. Z zakupami najlepiej wstrzymać się do osiągnięcia maksymalnego poziomu, kiedy określimy już swój styl gry.