Iron Order | Darmowa Gra
Napisz na nowo historię I wojny światowej! Rok 1919. I wojna światowa nigdy nie dobiegła końca. W pogoni za zwycięstwem światowe potęgi zaczęły opracowywać nowe, śmiercionośne technologie. Tak powstały mechy, które wkrótce zaczęły pojawiać się na polach bitew. Przejmij kontrolę nad jednym z krajów i poprowadź go to tryumfu w globalnej strategii Iron Order 1919: Mech Warfare.
Iron Order 1919: Mech Warfare jest opracowaną przez studio Bytro Labs globalną grą strategiczną rozgrywaną w czasie rzeczywistym, w której bawić się można zarówno na PC, jak i urządzeniach mobilnych. Akcja tytułu toczy się w 1919 roku. I wojna światowa nigdy nie dobiegła końca. Świat jeszcze bardziej podzielił się na szereg rywalizujących ze sobą państw. Od dłuższego czasu trwa jednak zawieszenie broni. Naukowcy poszczególnych frakcji wykorzystują je, opracowując nowe technologie mające dać ich pracodawcom zwycięstwo. Tak powstały niezwykłe maszyny bojowe, na czele z bojowymi mechami. Uzbrojone w śmiercionośne technologie kolejnej generacji światowe mocarstwa są gotowe na nowo rozniecić konflikt, który zdefiniuje, kto zostanie światowym hegemonem na kolejne dekady.
Rozgrywka w Iron Order 1919: Mech Warfare może toczyć się na jednej z kilku map. Rywalizować możemy na całym świecie, w Ameryce Północnej, w obu Amerykach czy w końcu w Europie. Ta ostatnia stanowi najbardziej podstawową, na której możemy nauczyć się podstaw rozgrywki. Wybór mapy determinuje liczbę graczy oraz podstawowe zasady zwycięstwa. Warto zaznaczyć, że w jednym momencie możemy toczyć boje w kilku rozgrywkach na różnych mapach.
Gdy już zdecydujemy się na którąś z map, wówczas przechodzimy do wyboru jednej z dostępnych i niezajętych jeszcze grywalnych nacji. Wybór jest istotny z kilku różnych powodów. Determinuje on chociażby naszą startową sytuację polityczną oraz bonusy, jakie otrzymamy. Są one zależne od tego, do jakiej frakcji przynależy nasze państwo. W grze są ich trzy:
- Nobles – m.in. szybsze poruszanie się jednostek oraz dwie specjalne jednostki – Flying Fortress i Heavy Mech;
- Capitalists – m.in. szybsze badania oraz dwie specjalne jednostki – Landship i Harpy;
- Communists – m.in. szybsza produkcja oraz koszty utrzymania oraz dwie specjalne jednostki – Commando i Totan.
Gdy już decyzja zostanie podjęta, wówczas przenosimy się na mapę zabawy. |Jest ona podzielona na szereg prowincji należących do poszczególnych frakcji i może przywodzić na myśl chociażby kultowe strategie studia Paradox, jak chociażby Europa Universalis IV czy Victoria II. Aby wygrać, musimy podbijać kolejne tereny oraz zbierać tzw. punkty zwycięstwa. Po zebraniu ich odpowiedniej ilości przez pojedynczego gracza (bądź też koalicji, o których szerzej w późniejszej części niniejszego opisu) wygrywa on określoną rozgrywkę.
Prowincje produkują określone zasoby. W grze jest ich aż siedem:
- Żywność
- Paliwo
- Energia
- Rzadkie materiały
- Metale
- Zasoby ludzkie
- Pieniądze
Każdy fragment terenu produkuje te dwa ostatnie. Natomiast reszta jest wytwarzana wyłącznie przez określone prowincje, co jest zaznaczone stosowną ikoną na mapie.
Na co jednak w ogóle możemy wykorzystywać owe surowce? Na całe mnóstwo różnego typu rzeczy. Przede wszystkim na wznoszenie budynków. W prowincjach głównych, czyli w miastach, możemy tworzyć ich więcej. Mamy w nich opcję konstruowania obiektów służących do rekrutacji kolejnych jednostek, zwiększających tempo produkcji zasobów, czy w końcu stanowiących różnego typu wsparcie. Do tych ostatnich należą tory kolejowe zwiększające prędkość poruszających się jednostek czy stanowiących dla nich ochronę przed atakami. To właśnie te typy konstrukcji można wznosić również na prowincji.
Co istotne, wszelkie budynki można także ulepszać. Można w ten sposób zwiększyć ich wydajność oraz statystyki.
Warto jeszcze zaznaczyć, że wznoszenie fortec w określonej prowincji podnosi również jej morale. Wskaźnik ten jest o tyle istotny, że wpływa on m.in. na tempo produkowania zasobów. Negatywnie na morale wpływa chociażby agresywność sąsiadów.
Gdy zaplecze będziemy mieli już gotowe, możemy zabrać się za rekrutację jednostek. Są one podzielone na pięć typów. Oto one:
- Podbój – kategoria składająca się z piechoty oraz piechoty zmotoryzowanej. Tylko ona jest w stanie przejmować kolejne wrogie terytoria (wystarczy, że na nie wejdzie). Do rekrutacji żołnierzy się w niej znajdujących, która odbywa się w Koszarach, potrzeba Żywności, Metali, Zasobów ludzkich oraz Pieniędzy.
- Walka – kategoria złożona z różnego rodzaju mechów, stanowiących potężną siłę bojową, potrafiących zdusić nawet największe gniazda oporów. Spośród nich wyróżniają się ogromne i potężne tytany. Do produkcji tych jednostek, która odbywa się w Ciężkich fabrykach (bądź w Tajnym laboratorium w przypadku bardziej zaawansowanych oddziałów), potrzebne są Paliwo lub Rzadkie materiały, Metale, Zasoby ludzkie i Pieniądze.
- Wsparcie – kategoria składająca się przede wszystkim z artylerii, potrafiącej razić cele na odległość, lecz będącej praktycznie bezbronną przy bezpośrednim ataku. Do produkcji tych jednostek, która odbywa się w Odlewni artylerii (bądź w Tajnym laboratorium w przypadku bardziej zaawansowanych oddziałów) potrzebne są Żywność lub Rzadkie materiały, Metale, Zasoby ludzkie, oraz Pieniądze.
- Statek powietrzny – kategoria obejmująca wszelkiej maści maszyny latające, będące w stanie dokonywać szybkich nalotów na pozycje przeciwnika i zadawać mu straty. Do produkcji tych jednostek, która odbywa się w Bazie lotniczej (bądź w Tajnym laboratorium w przypadku bardziej zaawansowanych oddziałów), niezbędne są Żywność lub Rzadkie materiały, Paliwo, Zasoby ludzkie oraz Pieniądze.
- Morskie – jak nietrudno się domyślić, są to wszelkiej maści okręty, które mogą razić przeciwników ze strony zbiorników wodnych. Do produkcji tych maszyn, która odbywa się w Stoczniach, (bądź w Tajnym laboratorium w przypadku bardziej zaawansowanych jednostek), niezbędne są Paliwo lub Rzadkie materiały, Metale, Zasoby ludzkie oraz pieniądze.
Podczas rekrutacji warto zwracać uwagę, jak dobrze dane jednostki radzą sobie z konkretnymi typami oddziałów przeciwnika oraz jego infrastrukturą (możemy bowiem ją uszkadzać, powodując tym samym problemy logistyczne; rzecz jasna istnieje opcja odbudowy zdewastowanych budowli), a także jak skuteczne są w obronie przed rodzajami ataków i na tej podstawie konstruować swoją armię i projektować defensywę. Co ciekawe niektóre formacje mogą posiadać więcej niż jedną postawę (na przykład latającą i naziemną), które znacząco zmieniają jego właściwości bojowe.
Istotne jest jeszcze to, że po wystawieniu oddziałów nie są one samowystarczalne. Trzeba łożyć na nie odpowiednią sumę pieniędzy, która jest odejmowana od naszych przychodów. W konsekwencji nie możemy „spamować” kolejnymi żołnierzami, gdyż prędzej czy później doprowadzi nas to do bankructwa.
Wszystkie jednostki mają również kilka poziomów. Aby móc je produkować, niezbędne są odpowiednio rozbudowane budynki szkoleniowe, większa ilość surowców oraz opracowanie odpowiedniej technologii. Oprócz tego możemy także prowadzić badania chociażby nad zwiększaniem prędkości oddziałów czy zwiększenie ich punktów wytrzymałości. Do tego potrzebne są jednak Energia, Rzadkie materiały oraz Pieniądze.
Gdy nasze wojsko będzie już gotowe musimy nauczyć się wydawać mu rozkazy. Nasze jednostki mogą się przemieszczać między prowincjami, patrolować okolicę oraz rzecz jasna atakować. Wystarczy, że wybierzemy odpowiednią opcję na specjalnym pasku lub po prostu przeciągniemy strzałkę na interesujący nas rejon. Trzeba jednak pamiętać, że przesuwanie armii trwa dość sporo czasu rzeczywistego, sięgającego nawet kilku godzin.
Podczas przygotowań do wojny i dobierania odpowiedniego składu armii konieczny jest odpowiedni wywiad. Aby wysłać szpiega musimy najpierw zaznaczyć interesującą nas prowincję, a następnie wydać odpowiednią sumę pieniędzy. Następnie wysłani agenci mogą zbierać informacje na temat ruchów i działań dyplomatycznych przeciwnika, a także wykonywać sabotaże gospodarcze i wojskowe. Wszystko to jednak kosztuje nas stałą kwotę utrzymania.
Po zakończeniu przygotowań możemy w końcu wyruszyć w bój. Wojny inicjujemy wybierając odpowiednią opcję w menu interakcji. Po tym każdy kontakt z wrogimi jednostkami będzie oznaczał starcie. Wojny toczą się do momentu, w którym jedno z państw przestanie istnieć (co oznacza eliminację danego gracza z rozgrywki) bądź też do obopólnego pokoju.
Z innymi graczami możemy jednak nie tylko wojować. Istnieją także opcje oferowania im zgody na przemarsz wojsk, współdzielenie mapy, wymiany handlowej (w grze funkcjonuje giełda, w ramach której możemy przygotowywać różne oferty na surowce bądź też korzystać z propozycji innych) lub embarg czy też w końcu formowania koalicji oraz sojuszy. Nie tylko ułatwiają one starcia, ale również gwarantują szereg udogodnień. Mowa tu chociażby o specjalnych grach zespołowych, rankingach i turniejach itp. Co istotne, wspólnie można także zwyciężyć w grze, choć nagroda będzie niższa niż w przypadku solowej wiktorii.
W tym momencie należałoby odpowiedzieć na pytanie, czym w ogóle jest owa nagroda za wygrywanie rozgrywek. To złoto – waluta premium obecna w grze. Możemy ją także zdobywać za prawdziwe pieniądze lub wykonywanie misji zlecanych przez grę. Złoto możemy później wydawać chociażby na przyspieszanie budowy i rekrutacji, surowce czy natychmiastowe akcje wywiadowcze.
Za realną walutę możemy także kupować statusy premium, które gwarantują takie atrakcje, jak punkty zbiorcze w prowincjach czy kolejka budowy czy rekrutacji. Pojedyncze dni z kontem premium można również otrzymać wykonując misje.
Grafika w Iron Order 1919: Mech Warfare jest dość prosta. Rejony zabawy są stylizowane na prawdziwe mapy, co jednak gwarantuje sporą czytelność. Modele jednostek również są mało skomplikowane oraz dwuwymiarowe, lecz wizje mechów stylizowanych na prace Jakuba Różalskiego i innych osobliwych, jakie możemy zobaczyć na ilustracjach, mogą się podobać. Na pochwałę zasługuje również muzyka, odpowiednio wprowadzająca w militarny, pierwszowojenny klimat.
Podsumowując, jeśli jesteście fanami strategii globalnych i „kolorowanie” mapy barwą własnej nacji sprawia Wam przyjemność, to Iron Order 1919: Mech Warfare bez wątpienia przypadnie Wam do gustu. Tytuł nie należy co prawda do gigantycznych „pochłaniaczy czasu” (wystarczy, żebyśmy go uruchomili chociaż raz dziennie na kilkadziesiąt minut), lecz wymaga od nas odpowiedniego planowania i myślenia przyszłościowego. Gdy nam się to uda, prowadzenie naszej nacji do zwycięstwa przyniesie nam mnóstwo satysfakcji.
Oto kilka rad, które przydadzą Ci się na początku:
- Wykonuj misje zlecane przez grę, by zdobywać cenne surowce i inne elementy.
- Skup się na rozbudowie zaplecza, by zapewnić sobie odpowiednią logistykę.
- Najpierw atakuj państwa sterowane przez AI, gdyż zazwyczaj mają dość słabą obronę. Później możesz ruszać na innych graczy.
- Pamiętaj, żeby Twoje armie były jak najbardziej zróżnicowane i by znajdowały się w nich jednostki piechoty, które mogą przejmować wrogie prowincje.