Enlisted | Darmowa Gra
Najnowsza gra od Gaijin Entertainment! Enlisted to darmowa strzelanka dla wielu graczy, w której przejmiesz kontrolę nad piechotą, pojazdami naziemnymi i samolotami w ogromnych, klimatycznych bitwach II Wojny Światowej. W grze odblokujesz nowych żołnierzy, broń, sprzęt i pojazdy, a następnie rozwiniesz ich umiejętności i odblokujesz nowe możliwości dzięki systemowi perków i ulepszeń.
Poznajcie Enlisted – drugowojenną strzelankę FPP wydawaną przez firmę Gaijin Entertainment, znaną chociażby z kultowego w niektórych kręgach War Thundera. Wciel się w żołnierzy biorących udział w wielkim konflikcie z lat 1939-1945 i przenieś się na pola bitew na dużą skalę, na których można spotkać nie tylko piechotę, ale również pojazdy i lotnictwo. Walcz, jak tylko potrafisz najlepiej, lecz pamiętaj – jedna kula może oznaczać śmierć.
Enlisted jest pierwszoosobową strzelanką skupiającą się na rywalizacji wieloosobowej, opracowaną przez studio Darkflow Software i wydawaną przez znaną chociażby z głośnego War Thundera rosyjską firmę Gaijin Entertainment. Można w nią zagrać na PC oraz konsolach Xbox One, Xbox Series X/S oraz PlayStation 5. Produkcja ta jest bardzo podobna na przykład do pozycji należących do kultowego cyklu Battlefield. Jej akcja toczy się podczas drugiej wojny światowej. W ramach zabawy mamy okazję wziąć udział w szeregu najsłynniejszych bitew i operacji tego wielkiego konfliktu, toczących się w różnych częściach świata.
Tuż po uruchomieniu tytułu jesteśmy proszeni o wybór jednej z kilku kampanii. Obecnie jest ich łącznie pięć (choć w przyszłości mogą pojawić się kolejne). Starają się one odwzorowywać istotne wydarzenia z drugiej wojny światowej. Oto one:
- Bitwa o Moskwę – znana również jako operacja „Tajfun”. Jeden z najistotniejszych momentów początkowego okresu wojny między Niemcami a ZSRR. Walki o sowiecką stolicę trwały od września 1941 roku do stycznia 1942 roku i zakończyły się porażką Wehrmachtu. W grze naprzeciw siebie stają wojska Radzieckie i Niemieckie.
- Inwazja na Normandię – jeden z punktów zwrotnych wojny z Hitlerowskimi Niemcami, który miał miejsce w czerwcu 1944 roku. Wstępna faza przygotowanej przez Aliantów operacji Overlord, mającej na celu utworzenie frontu w Europie Zachodniej. W grze naprzeciw siebie stają wojska Amerykańskie i Niemieckie.
- Bitwa o Tunis – starcia między siłami Aliantów i Osi, których celem była kontrola nad stolicę Tunezji. Miały one miejsce na przełomie 1942 i 1943 roku i zakończyły się kapitulacją wojsk niemieckich oraz ich sojuszników. W grze naprzeciw siebie stają wojska Brytyjskie i Niemieckie.
- Bitwa o Berlin – znana również jako operacja berlińska. Ostatnia faza drugiej wojny światowej w Europie. Była to ofensywa wojsk radzieckich oraz ich sojuszników na stolicę III Rzeszy, która miała miejsce na przełomie kwietnia i maja 1945 roku. Zakończyła się ona porażką sił niemieckich i doprowadziło do ich ostatecznej kapitulacji. W grze naprzeciw siebie stają wojska Radzieckie i Niemieckie.
- Bitwa stalingradzka – jedna z najważniejszych bitew II wojny światowej, która okazała się jednym z punktów zwrotnych na froncie wschodnim. W jej ramach 6 Armia niemiecka z elementami 4 Armii Pancernej starała się zdobyć miasto Stalingrad (obecnie Wołograd) i wybić tym samym bezpieczną drogę na Kaukaz. Ostatecznie im się to nie udało, a Friedrich Paulus, dowódca 6 Armii, był pierwszym feldmarszałkiem Rzeszy, podczas działań II wojny światowej skapitulował i dał się wziąć do niewoli. W grze naprzeciw siebie stają wojska Radzieckie i Niemieckie.
Każda z wymienionych wyżej kampanii ma swój indywidualny charakter. Różni się od innych między innymi własnymi zestawami map, armiami biorącymi udział w starciach oraz rodzajami uzbrojenia i sprzętu.
Gdy zdecydujemy się już, w którym scenariuszu chcemy wziąć udział na start (wybór możemy zmienić w każdym momencie w menu głównym), możemy wskoczyć do gry. Zanim jednak ruszymy w prawdziwy bój, musimy ukończyć samouczek. Dzięki niemu dowiadujemy się, w jaki sposób kontrolować naszego żołdaka (może on biegać, kucać bądź czołgać się) i jak korzystać z różnego rodzaju sprzętu oddanego do jego dyspozycji. Warto zaznaczyć, że po ukończeniu szkolenia można w każdej chwili do niego wrócić, bądź też zdecydować się na wolny trening.
Po zapoznaniu się z podstawami rozgrywki warto byśmy zapoznali się z naszymi oddziałami. Lista tych, z których możemy skorzystać w trakcie bitwy, znajduje się w lewej części głównego ekranu tytułu. Stanowią one serce zabawy w Enlisted. Każda z nich składa się kilku żołnierzy. Mogą oni należeć do jednej z czternastu klas. Oto one:
- Piechur (Trooper) – żołnierz posługujący się karabinem półautomatycznym, skuteczny na dalekie i średnie dystanse.
- Piechur obsługujący moździerz (Mortarman) – żołnierz specjalizujący się w używaniu lekkich moździeży, które, odpowiednio użyte, są w stanie szybko wyeliminować kilku przeciwników.
- Snajper (Sniper) – żołnierz posługujący się karabinem z lunetą, zabójczy na dalekie dystanse.
- Piechur obsługujący sprzęt przeciwpancerny (Bomber) – żołnierz wyposażony w wyrzutnie rakiet, będący w stanie szybko wyeliminować wrogie pojazdy.
- Szturmowiec (Assaulter) – żołnierz wyposażony w pistolet maszynowy, skuteczny na krótkich i średnich dystansach.
- Inżynier (Engineer) – żołnierz potrafiący stawiać na polu bitwy różne konstrukcje, jak na przykład worki z piaskiem czy skrzynki z amunicją.
- Strzelec (Gunner) – żołnierz obsługujący ręczne karabiny maszynowe, potrafiący przycisnąć przeciwników zabójczą serią.
- Radiooperator (Radio Operator) – żołnierz potrafiący przyzwać na pole bitwy ostrzał artyleryjski, efektywnie eliminujący przeciwników na wybranym rejonie.
- Piechur obsługujący miotacz ognia (Flametroper) – żołnierz, który używa jako swoją główną broń zabójczy miotacz ognia, zadający olbrzymie obrażenia.
- Piechur obsługujący strzelbę (Shotgunner) – żołnierz posługujący się strzelbą, zabójczy na krótkie dystanse.
- Pilot myśliwca (Fighter pilot) – żołnierz zasiadający za sterami samolotu, który nadaje się doskonale do eliminowania innych samolotów.
- Czołgista (Tanker) – żołnierz, który wkracza na pole bitwy za kierownicą opancerzonego pojazdu.
- Motocyklista (Motorcyclist) – żołnierz będący w stanie błyskawicznie przemieszczać się po polu bitwy.
- Pilot sztumowy (Attacker pilot) – pilot samolotu zapewniający wsparcie piechocie oraz czołgom atakującym na ziemi.
To, jakich żołnierzy możemy przypisać do danej ekipy i w jakiej liczbie w dużej mierze zależy od rodzaju konkretnego oddziału. Na przykład w regimencie zwykłej piechoty domyślnie mogą znajdować się jedynie Piechurzy, a w batalionie czołgowym wyłącznie Czołgiści. Wszelkie limity są ukazane w górnej części okienka, które pojawia się po wybraniu konkretnej kompanii.
Kolejnych wojaków z konkretnej specjalizacji rekrutujemy za pomocą specjalnych kart. Zdobywamy je na przykład wraz z postępami zabawy, wykonując tzw. wyzwania bitewne itp. Każdy z „mundurowych” ma określony poziom, co wiąże się z posiadaniem przez nich różnych perków. Niektóre z nich zwiększają prędkość biegu, inne dają bonus do obrażeń w walce wręcz.
Naszych żołnierzy możemy też rzecz jasna rozwijać. Najprostszym sposobem na to jest po prostu korzystanie z ich usług w walce. Jeśli jednak akurat nie mamy miejsca w oddziale na konkretnego rekruta, to nic straconego. W grze istnieje tzw. Akademia, do której możemy go wysłać, by mógł on spokojnie gromadzić punkty doświadczenia.
Przy kolejnych awansach możemy przypisywać wojskowym w naszych oddziałach następne bonusy. Warto jednak, byście zwracali przy tym uwagę na liczby znajdujące się przy ikonkach buta, serca i pięści. Każdy żołnierz posiada bowiem pewien limit, który może zablokować przypisanie zbyt wielu potężniejszych umiejętności z jednej kategorii.
Warto zaznaczyć, że karty rekrutacji występują w trzech rodzajach – brązowym, srebrnym oraz złotym. Te pierwsze upoważniają do wezwania pod broń żołnierza losowej specjalizacji, drugie konkretnej specjalizacji, a trzecie wysokopoziomowego.
W sposób analogiczny do rekrutacji kolejnych żołnierzy zdobywamy ekwipunek. Zaliczają się do niego zarówno bronie, jak i różne przydatne przedmioty w postaci chociażby min czy kieszonek na dodatkową amunicję.
Wraz z postępami w zabawie możemy zatem zdobywać karty służące do uzupełniania zaopatrzenia. One również występują w trzech rodzajach – brązowym, srebrnym oraz złotym. W przypadku broniza te pierwsze możemy zdobyć słabszy oręż, a także je ulepszać, za drugie zakupimy nieco potężniejsze narzędzia mordu, a za trzeci wysokopoziomowy. Natomiast jeśli chodzi o kwestię sprzętu, to głównie trzeba na niego wydać brązowe karty, choć w różnej liczbie.
Co ciekawe, jeśli zakupimy jakąś broń bądź element ekwipunku, to trafia ona do naszego inwentarza tylko i wyłącznie w jednym egzemplarzu. Możemy go później przypisać do wybranego żołnierza. Jeśli chcemy kolejną sztukę, musimy wydać następne karty zaopatrzenia.
Brązowe karty są także niezbędne, jeśli chcemy usprawniać nasz oręż oraz maszyny. Robimy to na ekranie ekranu ekwipunku, po prostu klikając przycisk Ulepsz.
Co istotne, nadmiarowe egzemplarze broni można sprzedawać. Zdobywamy w ten sposób dodatkowe karty zaopatrzenia w kolorze brązowym.
Gdy nasze oddziały będą już skompletowane i odpowiednio wyposażone możemy przystąpić do poważnej rywali z innymi żywymi graczami. W Enlisted na chwilę obecną występuje ona w dwóch różnych rodzajach. Pierwszy to rozgrywka niestandardowa. Sami gracze ustalają w niej zasady. Mogą oni na przykład postawić na tradycyjną zabawę, w której większość żołnierzy na polu bitwy ma za sobą jedną osobę nim sterującą i ich zadaniem jest wykonanie określonych zadań. W tym modelu zabawy może brać udział maksymalnie 50 graczy (i dodatkowo 20 botów).
Sercem zabawy w Enlisted jest jednak tzw. Squads. Po wybraniu tego trybu zostajemy przeniesieni na jedną z losowych map z kampanii, jaką akurat mamy aktywną, i rozpoczynamy bój. Na początek musimy zdecydować się na jeden z oddziałów, jakie przypisaliśmy sobie do listy przed wskoczeniem do walki (gdy będą to Piloci lub Czołgiści, od razu wskoczymy do przypisanej do nich maszyny) i konkretnego żołnierza z niego. Na raz możemy prowadzić tylko jednego wojaka, lecz na mapie pojawia się cały oddział. Jeśli zginiemy, otrzymujemy opcję przełączenia się na kolejnego z jednostki, o ile ktokolwiek jeszcze żyje. Dzięki takiemu rozwiązaniu twórcom udało się znacząco zwiększyć skalę bitew przy jednoczesnym ograniczeniu liczby graczy biorących udział w meczu.
Jako że Enlisted stara się być w miarę realistyczne, o śmierć w nim dość łatwo. Na szczęście po postrzeleniu przez przeciwnika niekoniecznie musimy od razu umierać. Jeśli posiadamy jeszcze apteczkę, możemy się nią nieco uleczyć i powrócić do walki. Trwa do jednak dość długo zatem warto najpierw odczołgać się w miarę bezpieczne miejsce. Kolejny postrzał oznacza bowiem natychmiastowy zgon. Pomoc w ożywieniu są w stanie zaoferować także inni gracze.
Rzecz jasna apteczkę możemy także wykorzystać w innym dowolnym momencie. Przywraca ona całkiem sporą ilość zdrowia.
Gdy wszyscy członkowie wybranego przez nas oddziału zginą, ponownie przenosimy się na ekran wyboru oddziału i otrzymujemy szansę na wybór kolejnego. Uwaga! Mają one cooldown, zatem nie możemy zdecydować się na ten sam, którym graliśmy przed chwilą.
To, ile razy możemy się odrodzić, zależy od celu danej mapy. Najpopularniejszym jest objęcie kontroli nad wszystkimi punktami kontrolnymi rozsianymi po niej. Im więcej znajduje się w naszym posiadaniu, tym szybciej topnieje wskaźnik posiłków przeciwnika. Gdy spadnie on do zera, wygrywamy (bądź przegrywamy, jeśli pozwolimy, by nasz się wyczerpał). W ramach tego modelu rozgrywki liczba powrotów na mapę dla jednego gracza jest ściśle ograniczona.
Możemy jednak trafić chociażby na mapę Omaha Beach. W jej przypadku odradzanie się wygląda nieco inaczej. Obrońcy mogą na niej powracać do boju nieograniczoną liczbę razy. Atakujący natomiast posiadają wspólną pulę „zmartwychwstań”. Jeśli się ona wyczerpie zanim uda im się zająć wszystkie punkty kontrolne, przegrywają. Na szczęście, po przejęciu jednego odzyskują oni pewną liczbę odrodzeń.
Rzecz jasna powrócić do boju nie możemy w dowolnym miejscu mapy. Służą do tego konkretne miejsca. Dodatkowo Inżynierowie mogą stawiać mobilne punkty odrodzeń, które jednak są narażone na zniszczenie przez przeciwnika.
Podobnie jak w przypadku większości gier sieciowych, to jak dobrze radzimy sobie w danym meczu jest symbolizowane przez punkty. Są one ofiarowywane za zabójstwa, asysty przy zabójstwach itp. Im więcej ich mamy, tym lepszą pozycję zajmujemy w tabeli, którą możemy wyświetlić w dowolnym momencie rozgrywki.
Jeśli ze względu na obecność na mapie botów, które dość łatwo zabić, rozgrywka w trybie Squad nie będzie kogoś specjalnie bawiła, to zawsze może wybrać drugi. Nosi on nazwę Lone Fighters. Jest on nieco bardziej tradycyjny – jeden gracz to jeden żołnierz, bez żadnych towarzyszy sterowanych przez AI. Prócz tego zasady zabawy są z grubsza takie same, jak w przypadku Squad.
Jak już wspomnieliśmy, po zakończeniu danej bitwy nasi żołnierze zyskują doświadczenie, które umożliwia pozyskiwanie przez nich nowych perków. To jednak nie wszystko. Awansować na kolejne poziomy mogą także całe oddziały. Gdy tak się stanie, otrzymujemy jeden punkt ulepszeń, który służy do rozwoju jednostki. Usprawnienia zostały podzielone na trzy kategorie.
- Ulepszenia oddziałów – kolejne rozwinięcia z tej kategorii zwiększają liczebność oddziału, umożliwiają dodanie do niego konkretnych typów żołnierzy itp.
- Ulepszenia indywidualne – skupiają one usprawnienia dla pojedynczych żołnierzy, takie jak odblokowywanie kolejnych miejsc na bronie czy bonus do zdobywanego przez nich doświadczenia.
- Warsztat – znajdują się w nim perki zwiększające liczbę brązowych kart z rozmontowywania przedmiotów oraz zmniejszające ilości elementów niezbędnych do ulepszania broni, sprzętu itp. Odblokowują one także opcję ulepszania określonego oręża bądź maszyny.
Branie udziału w walkach zwiększa również postęp w kampanii. Kolejne jego poziomy odblokowują dodatkowe typy oddziałów, możliwość zdobycia lepszego sprzętu i maszyn. Warto byście pamiętali, że postęp kampanii dla każdej armii jest indywidualny. Dlatego jeśli chcecie zdobyć wszystko, co ma ona do zaoferowania, musicie grać raz jedną, a raz drugą stroną konfliktu.
W końcu, rozgrywanie meczów skutkuje awansami na kolejne poziomy tzw. Battlepassa. Jest to nagradzane przede wszystkim kartami rekrutacji bądź zaopatrzenia. Co istotne, duża część stopni w owej przepustce jest dostępna za darmo. Lecz by móc cieszyć się ze wszystkich, trzeba jednak zakupić „premium pass”. Wymaga on wydania na to specjalnej waluty, Złota, które można zdobyć jedynie wydając prawdziwe pieniądze.
Za Złoto można także zakupić status Premium. Gwarantuje on między innymi szybszy wzrost doświadczenia, dodatkowe oddziały, z jakich możemy skorzystać w trakcie bitwy czy szybsze szkolenie żołnierzy z akademii. Złoto jest także niezbędne chociażby do kupowania sprzętu bądź rekrutacji wojaków bez konieczności wydawania kart czy zdobywania dodatkowych punktów ulepszeń oddziałów.
Enlisted może pochwalić się całkiem przyzwoitą oprawą graficzną. Zaprojektowane mapy dość sprawnie starają się odwzorowywać klimat starć z końcówki pierwszej połowy ubiegłego wieku. Co ciekawe, część z ich elementów w postaci chociażby murków można zniszczyć, co nie tylko wygląda efektownie, ale również gwarantuje pewne opcje taktyczne. Również dźwięk może się podobać. Mowa tu zarówno o okrzykach żołnierzy zagrzewających się do boju, jak i dźwiękach broni oraz ubogiej, choć zdecydowanie wprowadzającej w bojowy nastrój muzyce.
Podsumowując, jeśli jesteście fanami sieciowych strzelanek starających się odwzorowywać starcia na dużą skalę, a zwłaszcza cyklu Battlefield, to Enlisted powinien przypaść Wam do gustu. Klimat drugowojennych starć może się podobać, a stopień realizmu sprawia, że zabawa stanowi wyzwanie nawet dla doświadczonych graczy. System postępu z kolei daje pretekst, by spędzić przy tytule długie godziny.
Oto kilka rad, które przydadzą Ci się na początku:
- Nie szarżuj bez potrzeby. Jedna kula może zabić twojego żołnierza i najprawdopodobniej jego śmierć pójdzie na marne.
- Dobrze przemyśl wydawanie kolejnych punktów umiejętności. Właściwy rozwój może okazać się kluczem do łatwych zwycięstw.
- Grając jako Inżynier pamiętaj, że możesz stawiać mobilne punkty odrodzenia. Jeśli umieścisz go w odpowiednim miejscu, znacznie powinno ułatwić to rozgrywkę całej drużynie.
- Znajdując się w czołgu pamiętaj, że nie jest on niezniszczalny. Jeśli ulegnie on uszkodzeniu, warto byś go opuścił i przystąpił do jego naprawy.
- Zapewniaj wsparcie partnerom z drużyny. Praca zespołowa jest istotniejsza dla zwycięstwa od indywidualnych wyników.